37 timmar i Bangkok

Posted: 8 maj, 2018 by bellabrannborn

Hej Hopp från en rätt så sleten tjej i Seminyak!

Vi har äntligen landat på Bali och kommer spendera nästkommande nitton dagar i detta lilla paradis. Förra året ”bodde vi” i Canggu, en ort som ligger precis vid Seminyak, i nästan sju veckor. Vilket gör att allt känns så bekant, vi vet hur vi tar oss runt, med scootrar som transportmedel och har koll på genvägar som slingrar sig genom risfälten, vi har våra favoritcaféer, vi kommer snart att bo på samma ställe som vi gjorde förra året och som får oss att känna oss sååå välkomna! Den där exalteringen att besöka ett nytt land som är så långt ifrån sitt hem på alla möjliga vis har därför inte riktig infunnit sig, istället är vi fyllda av lycka över att få vara tillbaka till ett ställe som ligger oss båda varmt om hjärtat.

05052018-IMG_9330

Åter till titeln på inlägget. Vi flög alltså inte direkt till Bali från Spanien, utan först flyg från Málaga till Köpenhamn, fem timmars väntetid som bestod av jobb och kaffe på Joe and the juice, därefter nästan 10 timmar direktflyg till Bangkok. Dem flög in 45 minuter och vi landade klockan 06.15 i ett kvavt och väldigt disigt, stilla Bangkok, då regnsäsongen precis har börjat och ännu för tidigt för morgonruschen i trafiken och på tåget. Då vårat hotell låg vid Sukhumvit (en stor huvudgata), tog vi det mest simpla och ekonomiska sättet att ta oss dit- tåg till en station där vi sedan bytte till skytrain som tog oss vidare till Asok station och vårat hotell. Check-in öppnade ej förän två på eftermiddagen och vi anlände lite innan åtta på morgonen, med 4 timmars sömn totalt i baggaget sedan fredags. Tack och lov kunde dem erbjuda tidigare check-in mot ett pris, samt uppgradering, frukostbuffé samma morgon och fria drinkar och snacks från deras poolbar under hela dagen. Dags att slänga den småländska attityden i väggen och utnyttja bekvämligheterna! Efter en mycket efterlängtad frukost, gick vi till rummet för att ta en ”liten” nap och sedan gå till ett café för jobb. Fem timmar senare, vid tre på eftermiddagen, slog jag yrvaket upp ögonen och för några sekunder undrade vart fan jag var. När hjärnan sakta men säkert kom tillbaka till jorden och registrerade omgivningen, tog jag en snabb titt på mobilen i tron om att klockan var någonstans runt tolv-ett tiden och fick en minimal chock. Har otroligt svårt att sova mitt på dagen och att ta naps, antar att sova middag i fem timmar var väl behövligt.

bellaontherun_bangkok

bellaontherun_varrullar

bellaontherun_bangkok1

bellaontherun_drinksbangkok

Efter lite jobb på hotellrummet trallade vi upp till terrassen och poolområdet. Lite snacks och drinkar, sambon badade och så fick vi uppleva en fantastisk solnedgång över Bangkoks skyskrapor. Bangkok, en så lustig, utomståelig, hektisk, ja rent utav galen stad som bara måste upplevas på egen hand, det går inte att förklara med ord hur denna stad är för någon som inte har varit här. Men vi älskar dig!

Det är nu min femte gång här, denna gången en kortvarig vistelse, men innan vi åker tillbaka till Europa så kommer vi att stanna här i tre nätter till.

bellaontherun_thaifoodbangkok

Min rätt kostade väl runt 20 kronor drygt? Asien i mitt hjärta

På kvällen promenerade vi mot vårat favorit shoppingcentrum i Bangkok- Terminal 21, och såklart åt thaimat till middag. Jag har varit i typ 78 shoppingcentrum i Bangkok (ja, jag överdriver ju såklart, men många) och denna är vår favorit på grund av rätt så ny, lite mer ungdomlig med bra planering så att det är enkelt att navigera ochen otrolig interiör! Varje våning är en känd stad. Som till exempel London, San Francisco, Tokyo, Istanbul med mera och interiören på specifika våningen är designad utefter staden. Man får intr glömma att göra ett besök på toaletterna, det är en upplevelse i sig. På olika sätt haha… Ska försöka få till några bilder och visa er när vi åker tillbaka. Längst ner hittar man en så kallad ”Food court” där du kan äta bra mat billigt. Vår middag kostade under 5 euro (cirka 50 kr) och jag blev för mätt för att äta upp allt… Så fort jag kommer till ett varmare ställe så upplever jag mindre hunger och kan ofta klara mig på två måltider om dagen och kanske lite snacks där emellan. Något som inte är så bra för träningens och utvecklingens skull!! Jag vill ju inte tappa muskler vafan, äta bör man annars tappa muskler gör man, det är väl så sägnen går? Heter det ens sägnen? Äsch whatever.

Jag rent utav tokdäckade klockan halv tio, vaknade några gånger under natten men sov ändå gott och efter två timmars snoozning, tog jag mig i kragen, slet upp sambon och spatserade mot frukostbufféen. Bra buffé med mycket valmöjligheter! Vill ni bo i centrum nära till MTS (typ som spårvagnar fast ovanför vägarna, smidigt och billigt sätt att ta sig runt den hektiska kaotiska staden) och köpcentrum, i ett stilrent, väl underhållet men ändå relativt billigt hotell (vi betalade cirka 600kr för en natt inklusive frukost och en extra 300kr som inkluderade tidig incheckning och frukost, rumsuppgradering och lite annat som massage, fria drinkar och snacks etc) så kan jag varmt rekommendera Galleria 10 by Comfort Hospitality. Det är en hotellkedja som har fler hotell runtom Bangkok, men detta låg i området vi där ville bo och en av de bättre hotellen som jag har bott på här.

Försökte ta bild på migsjälv och få med vårat ”panoramafönster” i hotellrummet med fint backlight. Gick sådär.

Igår efter frukost åkte vi till shoppingcentret MBK, ett sex våningar stort center som har allt man kan tänka sig tillgängligt för förhandling! Jag behövde kolla efter några träningsshorts då förra året hade jag enbart ett par och fick därför träna i tights vilket var en helt horribel upplevelse i ett fuktigt 35gradigt Bali, på ett gym utan AC dessutom. Hittade dessvärre inga då vi hade lite ont om tid och jag som inte tycker om att shoppa på plats, fungerar inte så bra vid shopping under tidsbrist och vi åkte mot Terminal 21 utan lycka. Gråter lite av tanken att jag i år igen inte har shorts att träna i…

Efter jobb på Starbucks (så originellt i Thailand, vi vet…), strosade vi tillbaka mot hotellet, checkade ut, och tog taxi till Don Muaeng, en äldre flygplats i Bangkok, för att åka vidare mot Bali. En nästan fem timmars flygresa. Vi landade dock 30 minuter innan beräknad ankomsttid i Denpasar, med nu sex timmar före Sverige.

Här i Seminyak har vi enbart bokat en duplex lägenhet i ett hotell för två nätter. Sedan har vi fem dagar oplanerat då vi inte får tillgång till vårat rum i Canggu förrän nästa Tisdag. Enda skälet till att vi har bokat lägenhet är för att vi landade efter midnatt och då kan det vara svårt att hitta på plats, samt att vi bokade flygplarstransfer via hotellet. Vad vi kommer göra och som jag verkligen rekommenderar alla som planerar att resa under en längre tid och inte bryr sig om all inclusive charter resor är att boka de två första nätterna i området ni vill stanna i, och under de dagarna åka runt och reka boende. Alltså spendera lite tid om dagen att åka runt i området, gå in på hotell, villor eller guesthouse och hör om priser och be om att få se de olika valmöjligheterna tillgängligt vad gäller boende. Och förhandla! Ni kommer komma undan mycket billigare om ni gör detta, och då många hotell eller guesthouse är lokalt ägda stödjer man dessutom den lokala ekonomin, samt att eftersom betalning sker direkt till hotellet så finns det ingen mellanpart som tar en viss procent av priset. Och våga förhandla, med ett leende såklart! Det hjälper liiite till om ni kan några få ord på det inhemska språket, då många uppskattar att man försöker sig på deras språk. Ett vänligt goddag med ett leende på läpparna tar dig långt! Så var inte blyga!

Jag kan också varmt rekommendera att titta på Guesthouse som en valmöjlighet. Vi bodde på två olika i Canggu förra året som min kära vän Cornelia rekommenderade, som numera är bosatt här, och vi var otroligt possitivt överraskade. Guesthouse låter billigt och lite halvdant med noll service typ, men kändes som att bo i en lägenhet med reception och pool! Där vi bodde i sex veckor och som vi nu ska bo i, Sedasa, är ett Guesthouse med enbart tio rum distibuerat på två plan. Vi har ett rum på fyrtio kvadratmeter(!!) med direkt tillgång till poolen. Alltså hör ni hur stort?! Och ni kan nog inte gissa hur mycket vi betalade för en månad här… Ett väldigt lugnt guesthouse som ligger på en liten väg från huvudgatan, med en supermysig pool, en takterrass med sackosäckar, en mindre restaurang där du kan äta stadiga måltider för runt 55.000 Rupiah (cirka 33:-), F A N T A S T I S K personal som får en att känna sig så välkommen och omhändertagen, och 5 minuter gångväg till stranden. Mitt i Canggu! Nära till grymma hälsosamma caféer, Finn’s beachclub och till Batu bolong som är mer eller mindre huvudgatan i Canggu. Canggu i sig är inte så stort, men det är hit ni ska om ni vill bo på ett chill, surfers paradise område. Tillgång till fest finns, mycket surfing och olika träningsformer som yoga, Crossfit, gym, Muay thai och så vidare. Vi älskar det här helt enkelt, vilket är varför vi har valt att komma tillbaka!

Våra planer för denna vecka är först och främst att landa, ta igen sömn och komma in i rutiner igen. Jag tänkte under dessa tre veckor i Bali ta Muay Thai klasser tre-fyra gånger i veckan varvat med cirka tre gympass och kanske surf klasser om vi hittar en lärare som vill ta sig an två nybörjare, då jag är på tok för rastlös för att bara ta det lugnt och inte göra ett skit basically, samt att jag gärna integrerar mig i någon aktivitet som är typisk för landet eller stället jag är på. Man kan aldrig blir för rik på upplevelser och nya kunskaper hörni! Kanske att vi åker till Ubud två dagar nu under veckan.

Jetlag höll mig uppe till efter klockan halv sex idag på morgonen, sista gången jag tittade på klockan. Fick dra mig själv upp vid tio på förmiddagen för att försöka vända någorlunda på dygnet nu i dagarna så man kommer in i en normal dagsrytm och rutiner igen. Vid ett spatserade vi med varsin ryggsäck in mot centrum för att hitta frukost. Kan meddela att gå på dessa gator ej är att rekommendera, då trafiken inte är speciellt civiliserad och de få trottarer som finns används som genvägar för mopeder och udda parkeringar för bilar. Vi tog alltså första bästa ställe, som såklart slutat med frukost (många caféer här brukar ha frukost hela dagen men detta var mer av en restaurang). Så vi beställde kaffe och lunch direkt istället, jobbade lite och gick hem. Någon timme framför poolen, planerar att göra mig redo för ett lätt gympass bara för att få röra mig lite. Rest sedan 02.30 i fredags, inte så näringsrik mat (åt tre baguetter under första resedagen haha…) och ingen annan rörelse än promenaderna på flygplatserna och lite i Bangkok och här i centrum.

Vi hörs snart igen! Kram på er!