Bali-Snapshots

Posted: 13 juni, 2018 by bellabrannborn

Då inlägget om sista veckan i Asien höll på att bli några A4 sidor långt – innehållande en drös med mixade bilder och text om sista tiden i Asien – kände jag att jag hade tappat er efter första stycket. Istället förkortade jag ner inlägget markant, sammanfattade vad vi hade gjort och varit under tiden och la till bilder från alla ställen från enbart kameran för att inte mixa kvalité.

Men mobilen är med mig överallt, och jag använder den mycket till att fota vardagen (läs typ alla mina frukostar och kaffe). Därför delar jag upp resan där jag skriver och lägger upp mobilbilder från de olika platserna i varsitt inlägg, för att få en så sammanhängande text som möjligt utan att tappa er någonstans mitt i, hoppandes från en plats och en händelse till en annan.

Låt oss börja med Bali, där vi spenderade tre veckor denna gången. Som tidigare nämnt bodde vi på Bali, i Canggu, under sju veckor förra året och hade därför redan bra koll på stället vilket gjorde att vi snabbt kom in i en daglig rutin. Vi båda jobbade under tiden som vi reste då vi har ett digitalt företag, samt att jag jobbar extra inom distans-support för en Högskola i Sverige.

Dagarna såg ut som följande: morgnarna började runt sju med en kaffe vid poolen. Beroende på hur mitt tränings- & jobbschema såg ut för dagen, bytte jag antingen om och tog scootern mot gymmet cirka 15 minuter bort för en Muay Thai klass klockan 8, eller ett styrketräningspass. Gymmet jag tränade på under min tid i Bali heter Daily Gym och har både Muay Thai klasser samt ett simpelt gym, distribuerat på två våningar. Priserna är väl rimliga, medlemskap för gym under en månad kostar runt 150-175 kr.

Förmiddagen fortsatte på Pomelo Café, där vi jobbade och åt frukost var och varannan dag. Hur kan man inte vilja spendera sin morgon här bland denna miljö och inredning? Förutom detta så är internet uppkopplingen – som annars kan vara lite av en hit-and-miss på Bali – stark och matutbudet är brett. Redan satta menyer och bra portion för priset, samt möjligheten att kunna skapa sin egen frukost som jag ofta gjorde (kallrökt lax och äggröra!).

Detta bildspel kräver JavaScript.

Då vi bodde på ett mindre hotell under dessa tre veckor, så blev det en hel del frukostar, och därmed frukost bilder. Mitt mobilalbum från Bali består till 85% av matbilder. Jag gillar mat. Jag gillar att ta kort på mat. Sånt är livet.

Vi spenderade alltid en stund om dagen på en av alla små chiringuitos (liten restaurang/bar på spanska) vid stranden. Den vi gick till heter Koko-Loko och ägarna är fantastiska, kom ihåg oss från förra året! Nice touch, det kan man kalla bra kundservice. En och annan iskaffe med kokosmjölk intogs, ibland poké bowl till lunch om vi dök upp på eftermiddagen.

Om det inte är självklart ännu, så var jag i Asien tillsammans med min sambo. Vi tog oss runt på varsin scooter, simplaste sättet på ön att transportera sig via. För mig, är scooterkörning och Muay Thai det jag idag tänker mest tillbaka på från resan och uppskattar. Inte på vilka kläder jag bar, vad jag åt eller ”it”-ställen som bör besökas. Tror starkt på att upplevelser gör oss rikare och lyckligare än materiella ting. Sedan behöver vi pengar för att kunna överleva, och uppleva, absolut. Men att ha en fet bil, dyr märkesväska, garderob med brett urval av kläder vi enbart använder ett fåtal gånger gör oss möjligtvis glada för stunden, men inte i längden. Ögonblick med våra nära och kära, upplevelser, lära oss nya förmågor och kunskaper däremot, ger oss mer glädje livet ut. Att plocka fram vid tuffare perioder, uppskatta.

Vi gick på Canggus söndagsmarknad som ligger på Batu Bolong vid Love Anchor. Fanns allt möjligt; kläder, skor, smycken, väskor, hantverk och krimskrams. En och annan nitrogen-glass slank ner om kvällarna från The Creamery. Bästa glasstället på Bali utan tvekan! Låg bara några minuters gångavstånd från vårat boende så vi blev tvingade att gå dit… Tufft.

Första veckan på resan tränade jag inte, och promenerade minimalt. Det, tillsammans med en värme på 30+ grader och fuktigt gjorde att hungern försvann. Jag åt frukost och middag, hoppade lunchen. Ibland lite nötter til snacks. Vecka två började jag styrketräna igen, varvat med en timmes Thaiboxing och en vilodag i veckan. Matlusten kom tillbaka och jag märkte hur mycket min styrka och ork påverkades när jag åt för lite. Det var dags att gå tillbaka till frukost-lunch-middag rutin och försökte få i mig så mycket protein som möjligt, men även kolhydrater efter träning samt lunch och middag. Lunch åt vi ofta på hotellet från deras egen restaurang, middag med ifall tiden rann iväg. I Bali har man ungefär samma tids-rutin som i Sverige gällande måltider. Helt olikt Spanien. Vi som är vana vid att gå ut på middag runt nio-tio på kvällen kunde ibland få en rejäl käftsmäll när vi åkte till ett ställe, vrålhungriga, och möttes av ”köket stänger om 5 minuter, klockan är snart tio”.

En och annan lunch utanför hotellet hann vi med ändå. Några favoritställen för lunch: 1. Savage Kitchen, 2. Betelnut, 3. Pomelo Café, 4. Satu Satu Coffee House.

För lite ”finare” middag, kan vi starkt rekommendera Macan Café, som vi nästan snubblade in på när vi kom till Bali första gången. Priserna ligger på den högre nivån, men rätterna är av grym kvalité och smak (cheeseburgaren är ett måste!!), super personal och en exotisk modern inredning. Går ni hit, är dessert obligatorisk. Vanilj pannacotta eller chokladfudge kaka, ni kommer inte bli besvikna.

En middag med vin och dessert fick avsluta vår sista kväll i Canggu för den här gången. Min sambo pratade innan vi åkte vidare mot Malaysia om att komma tillbaka hit i höst. Han är lika frälst som jag. Att komma tillbaka till Bali är givet, men själv är jag lite rädd för att stället ska tappa sin romantik om vi kommer hit igen så nära inpå. Tre veckor var för kort, men då Bali har blivit ett happy place, är jag rädd att jag ska bli mätt på det. Det första ögonblicket och upplevelsen på en nya plats är trots allt det första, och när man väl har upplevt det och kommer tillbaka, så är allting inte lika spännande längre. Naturen är inte riktigt lika exotisk, maten inte lika smakrik, vardagen blir lite mer enformig för varje dag som går. Istället, skulle jag vilja åka till ett nytt land, gärna en ny världsdel. Det finns flera platser i Asien kvar på min Bucketlist att uppleva, men just nu lockar Sydamerika och Nordamerika mer. Vi har i tankarna att testa på ett par månader i Costa Rica, samt bila från San Francisco till San Diego under två månader. Kanske redan i höst!

Har ni någonsin planer på att åka till Bali och funderar över något, tveka inte att höra av er! Att ha en vän som bor därnere hjälpte oss otroligt när vi åkte dit första gången, och vi uppskattade alla tips vi kunde få under resans gång.