comosjön

Comosjön, Vackraste Platsen i Europa?

Posted: 17 augusti, 2018 by bellabrannborn

Gröna risfält omringade av palmer mitt i Balis djungel, privata öar i Karibien med så finkornig sand att man kan tro att den är mald för hand, viadukter med turkost vatten på Mallorca, Bangkoks upplysta livliga stad sedd från ett utsiktsdäck på 84e våningen. Kuala Lumpurs majestätiska byggnader som tagna ur en framtidsfilm.

Comosjön, är något jag aldrig har upplevt förut. Över fyra och en halv kilometer lång med en yta på 146km2, gränsar ‘Lake Como’ Schweiz som resulterar i rejäla smäll på käften-vyer över sjön, omringade av Schweiziska bergstoppar. De små inbyggda byarna med solblekta kvadratiska hus bland bergen ger sjön en rustik känsla, som att tiden tickar långsammare här. Människor går lite saktare, äter långsammare, bryr sig mindre om materiella ting & mode. Shorts och en enfärgad t-shirt eller boxerlinne verkar vara den officiella klädkoden bland lokalbefolkningen. Likt Barbaresco slingrar sig små kullerstensgränder mellan de tätt sittande husen med utkarvade trappsteg här och var. Men det som gör denna sjö så sagolik, är vyerna. Hade jag haft någon som helst anknytning till Italien, så skulle jag gifta mig här.

frukost mackor bakelser
Så. I Alba hyrde vi en lägenhet. Väldigt fin med högt i tak och stora fönster. Frukost inkluderat, så vi knatade över till residensets kafé där frukosten serverades, och detta är vad som ställdes framför oss… Vi trodde såklart att dem drev med oss, och att bakelserna skulle till ett annat bord. Men det ”inkluderade i frukosten så klart”. Klockan 09… Vi tog några skedar för att vara artiga, och fick snabbt sockerkrasch.

Vi åkte från en lugn kväll i Alba och en minst sagt intressant hotellfrukost mot Como vid tio. På samma sätt som vi tog oss till Alba från Milano, skulle vi ta oss därifrån. Med tåg. Först till Milano Central där vi bytte tåg som sedan tog oss till sjöns stad Como. Härifrån finns det tre olika sätta att ta sig till byarna längsmed. Taxi, färja eller buss. Vi valde buss då vädret låg på den osäkra sidan och vi hade redan rest i nästan fem timmar, byten och väntetid inräknat. Buss skulle gå snabbare än färja och vi var framme runt fyra tiden i byn Argegno. Checkade in på Hotel Villa Belvedere belägen vid sjökanten och gav oss en grym utsikt från rummet.

hotell villa belvedere argegno
Såhär såg Villa Belvedere ut från sjön.
Hotel argegno lakecomo
Här bodde vi i Argegno, Villa Belvedere. Ett tips då priset per natt var rimligt. Det som gör Comosjön till en dyr resa är just boende. De flesta har skyhöga priser för vad du får.
argegno lakecomo hotel villabelvedere
Bilder tagna från Villa Belvederes hemsida.

Vrålhungriga efter en halv dags resande, bytte vi om och gick till närmaste bar för sen lunch, igen. Och likt Barbaresco, var vi för sent ute och hittade inga ställen för något rejält att bita i. Vi slutade upp med vin och Panini. Är det något jag inte saknar så är det Panini, blev en hel del under resans gång då det verkar som att panini är vad Italienare äter till lunch. Det var liksom vad man fick tag i. Medan vi strosade runt i jakt på en riktig matbit, öppnades sig himmelen och det blev skyfall. Så där satt vi, i någon gränd och tittade på hur regndropparna sköt ner mot marken och i sjön. En Cappuchino på det och vi var i fas igen.

comosjön färja
Utsikten från vårat hotellrum… Drömde vi?

sjö berg italien

Vi väntade ut regnet, gick hem, gjorde oss i gjordning och knatade ner till hotellets terrass för en aperitivo. Knäppte av några bilder, la ner mobilerna och njöt av nuet en stund. Vidare mot en restaurang som jag hade läst mycket bra om på Tripadvisor (vad annars..), Restaurante Piazzetta. Populär då det var tre par före oss som väntade, och kön utvidgades successivt. Restaurangen var liten men hemtrevlig med en fantastisk service, medan vi stod och väntade kom ägaren ut, gav oss varsitt glas Prosecco och sa ”here, please wait just a moment and we will give you a table. It will break my heart if you leave!”, man får ändå ge honom för att kunna sina repliker. Vi fick bord tillslut, delade på en förrätt med rekommenderat vin till, och varsin varmrätt. Min rätt bestod av färsk tagliolini med ragu och någon ost, smaksatt med tryffel och lite hyvlad tryffel över. Petra åt en risotto med lime och räkor. Det här var, utan att överdriva, den bästa pastarätten jag prövat. Smakerna gifte sig farligt bra ihop och jag kunde inte komma på något som inte var tio av tio. Vill tillbaka dit enbart för att få gå på samma restaurang igen.

comosjön aperitivo

restaurang argegno

Sista dagen, bestämde vi oss lite spontant för att åka upp för en kabellift (heter det så?). Jag är höjdrädd, och dessutom rädd för ostadiga höjder som broar, liftar med mera. Men, Petra fick med mig och där stod vi i en orange halvdan kabellift med två andra tappra och åkte upp till en utsiktsplats. Väl värt det dock. Kolla bara bilderna nedan. Lite ledsen över dimman som gjorde att vi inte såg lika klart. Men påväg ner hade det klarnat upp!

moln över berg
Ser det inte spöklikt ut? Detta var moln som gled över bergen. Så högt upp var vi.

comosjön utsikt

Efter det storsade vi runt i byn, åt gelato och väntade på att vår båt skulle komma för att åka tillbaka till staden. Det var dags att åka mot flygplatsen.

helikopterplatta argegno
Drömmer om att det är min helikopterplatta.
comosjön
Liknande byar som den här poppade upp bland bergen vid sjön. Vackraste platsen jag upplevt utan tvekan.

Ledsna över att denna resa höll på att ta slut, men så lyckliga över allt vi hade fått uppleva på så kort tid. Alla vackra, rustika och genuina platser vi hade fått se, människor vi träffat, mat vi ätit och vin vi njutit av. Vi är redan inne på att planera nästa resa, gärna till Italien igen. Eller Amsterdam. Det kommer fler bilder från både Barbaresco och Comosjön från systemkameran. Men det gör ont i mig att redigera bilder då det får mig att inse att jag inte är där längre eller kommer vara på ett bra tag.

Ha en fin fredag, kram på er!