En Rastlös Tisdag & Italien Planering

Posted: 3 juli, 2018 by bellabrannborn

Uppladdning med kolhydratspackad frulle innan en timme på cykel.

Vilken overklig tisdag hörni! Att vi är vidare till kvartsfinal! Har inte så mycket mer att säga om dagens fantastiska insats och händelse, förutom ja, fantastiskt!

Idag var jag en rastlös själ. Vädret var sådär på förmiddagen och jag hade en lustig känsla av rastlöshet i kroppen. Planen för dagen var att titta på matchen hemma hos min bror med familj som bor några mil härifrån. Jag hade varit ute med hunden på morgonen, jobbat undan några timmar och visste inte vart jag skulle ta vägen. Ingen bil hemma så jag satt fast ute på landet. Då slog det mig; cykelrunda! Jag tänkte först bara cykla till närmsta ort som ligger ungefär 6km härifrån. Men det gick snabbare än tänkt, och efter ett depåstopp på Ica hade jag fortfarande energi i kroppen som behövdes göras av med. Så cykeldistansen utökades och slutligen kom jag fram till orten min bror bor i, med 50 minuters trampande och 2 mil totalt i benen. Suget att cykla tillbaka hela distansen efter matchen var sådär och träningsvärken började smyga sig på så, cykeln står kvar och jag kommer förmodligen gå som en pingvin imorgon.

Loftet!
Gudsonen hjälper till att ”rensa trädgården” på deras renoveringsobjekt, som dem snart ska flytta in i!

De senaste dagarna har inte varit allt för actionfyllda. Mest hängt hemma med familjen, tränat och jobbat. Kallar dessa veckor i Sverige för partiellt sommarlov, då jag fortfarande jobbar men få timmar om dagen då vi är i lågsäsong nu, och tar inte ut betald semester (egenföretagande är inte alltid kuli-kul-kul). Det har dock varit högre tryck och framgång än förväntat i Juni vilket vi är tacksamma över. Imorgon har jag en inplanerad heldagsdejt med min kära vän som äntligen kommit hem från hennes sex månaders-resa i Nya Zeeland och Australien och som jag saknat för mycket. I helgen blir det fotbollsfest och i början på nästa vecka ser det ut som att jag bosätter mig på Öland fram tills slutet av vecka 29. Söndags-after beach med vänner på Strand, 90års kalas och lite annat smått och gått inplanerat. Vips, så var det vecka 30 och jag och min systerdotter åker tillbaka till Marbella! Jo tack, de här veckorna kommer nog gå snabbt dem med.

Sedan vi bokade flyg till Italien förra veckan, har jag inte kunnat sluta tänka på resan vi har framför oss. Jag åker tillsammans med en av mina absolut närmsta vänner för en vecka av mat & vinprovning. Även om jag har spontana personlighetsdrag i många lägen, så tycker jag om att planera event och överraskningar. Ett litet drömjobb jag haft i tankarna är Bröllopsplanerare till exempel. Men nu är det inget bröllop som ska planeras, utan egentligen ingenting då vi mest tänkte go with the flow och bara göra det vi känner för väl på plats. Men har inte kunnat lugna ner min upprymdhet och istället suttit de senaste dagarna och googlat fram tills midnatt på ställen att besöka, saker att göra och gastronomi man inte får missa! Vi kommer landa i Milano och utgå därifrån, men augusti är en lugn månad för en stad som Milano, då det blir otroligt varmt och italienarna flyr staden för semester vid sjöar eller kusten istället. Därför stannar vi bara någon dag här och istället reser runt lite i provinsen. Vi kommer att spendera 1-2 dagar vid Comosjön (Lake Como) som på bilder ser ut som en dröm och verkar vara allt man föreställer sig när man tänker på Italien- små färgglada byar runt en gigantisk sjö omringad av de schweiziska alperna, kullersten och vinbarer utmed de trånga små gatorna. Jag har googlat runt och hittat en by, Argegno, som ska ha mindre turism och mer genuint. Bra kandidat för oss.

Hur jävla sagolikt ser inte detta ut att vara då? Vill vara där, helst igår.
Bilder från Google

Förutom Lake Como, ska vi tillbringa en natt på en vingård. Området Piemonte är Norra Italiens vin-mecca och hemmet för druvan Nebbiolo som främst odlas i byarna Barolo och Barbaresco. Hittade en familjeägd vingård i Barbaresco som även driver hotell och restaurang vilket betyder att vi skulle kunna spendera en hel dag här; lära oss om viner, avnjuta aperitivos under dagen och tre rätters-middag medan vi testar ett och annat (eller sju) vin(er) från deras gård. Barbaresco ligger en bit utanför staden Turin som vi nog kommer spendera några dagar i på vägen, då Comosjön och Barbaresco ligger på var sin sida av Milano. Många har rekommenderat Turin på grund av deras stora utbud av museum, fantastiska gastronomi och livliga men samtidigt genuina atmosfär. En alternativ Reseplan som det ser ut nu: Turin – Barbaresco – Milano – Comosjön – Bergamo. Har en känsla av att det inte är sista gången jag och Petra kommer att göra en sådan här resa ihop, och inte till Italien heller för den delen. Att döma av bilderna från Comosjön, kommer jag ju typ vilja gifta mig där… Ska bara vinna 56 miljoner euro på Euromillion först.

Kaos match England-Colombia! Hoppas ändå det är England som tar hem det, vi får väl se om det går så långt som till straffar här med. Kram på er!