Hola Madrid!

Posted: 11 april, 2018 by bellabrannborn

Måndagens glassfest. Tre olika sorter, bär, såser varav en hemmagjort kolasås, marsmellow fluff och jordnötssmör. This is how we do it.

Detta inlägg började jag med på flygplanet mot Madrid igårkväll då Netflix appen inte kände för att sammarbeta så- inget binge-watching, planet fullsatt därav väldigt lite plats, ingen sked kom med i den 50kr dyra yoghurten med lite mango och kokoschips jag köpte med mig som planerad kvällsmat, alla podcast avsnitt jag hade laddat hem fungerade inte och därmed både trött, hungrig och uttråkad. Tack och lov köpte jag med mig en protein bar innan jag åkte och mörk choklad. Planet lyfte en halvtimme sent och vi var inte hemma förän runt två tiden på morgonen… Idag var jag tvungen att börja jobba klockan 08 och har alltså inte fått många timmar sömn. Så många knop lär det nog inte bli idag från min sida.

Igår innan jag började resa mot Kastrup, tog jag en liten morgonpromenad tillsammans med Hank, min systerdotter och deras valp. Jag saknar Hank redan och har svårt att komma på något sätt hur jag ska klara mig utan min älskling i två månader. Vill inte tänka tanken. Åkte in mot Växjö för sista träningspasset på återhämtningsveckan, mötte upp mamma och lunchade på Moshi Moshi, ett sushiställe som vi båda håller kärt och har blivit något av en tradition att vi lunchar där tillsammans innan jag flyger till Spanien. Denna gången delade vi på en mix av maki och nigiri samt någon bowl som jag inte minns vad den hette, men innehöll bland annat marinerad oxfilé, chilimarinerade grönsaker, ris, wakame sallad och någon klick sås som jag inte heller kommer ihåg vad det var. In löve with denna kombination, testa om ni har möjlighet vetja!

Förresten! Något som jag fortfarande förundras över. Nu har jag flygit en hel del de senaste 3 åren, men förundras fortfarande över detta fenomen som verkar hända kontinuerligt, alltså på vaaarje flyg. Vad kan detta vara? Folk som sitter och fiser hej vilt som att det inte fanns någon morgondag och som att dem var de enda personerna på flyget. Snälla, rara, söta allmänheten; behöver ni släppa ut lite luft-förruttnelse, Gå på Toaletten. Sluta vara lata! Jag är känslig mot dofter och lukt. Att släppa sig i ett flygplan kan då ta mig fan vara det värsta stället man kan göra det på. Luften är redan kass och ventileras liksom bara runt och runt, ingen frisk ny luft utifrån. Så man andas varandras andetag liksom. Förstår ni vad jag menar? Så Nej, no, nicht. INTE okej. 89% säker på att det var den sovande personen jämte mig som gång på gång hämningslöst lättade på gas-trycket.

Nog om kroppslukter. Tog ett rätt så tidigt tåg, redan vid halv tre, för att komma fram till flygplatsen och sätta mig någonstans och jobba då jag inte hunnit med det ännu. Sagt och gjort, var framme några minuter efter fem på eftermiddagen, gick till Joe and the Juice, köpte kaffe, satte mig i ett hörn för att bli ostörd och kopplade upp mig. Var rätt nöjd med tillvaron; gott kaffe, möjligheten att kunna jobba några timmar på flygplatsen och bekväm, tills 8 tyskar slog sig ner precis bredvid mig. Dem som känner mig sedan högstadiet och gymnasiet vet att tyska inte håller mig så kärt direkt. Jag har studerat språket i fyra år, minns mindre ord än man kan räkna på två händer och led genom varje lektion under dessa år. Oförskämda var dem inte heller precis, snodde uttaget som var precis bakom mig innan jag själv hann plugga in laddaren, pratade otrrroligt högt och kände i ögonvrån hur dem från och till snokade i vad jag hade för mig. Lämnade efter cirka 30 minuter och jag kunde pusta ut, sedan jobba ostört fram tills en timme innan planet skulle lyfta. Som tidigare nämnt, planet försenat en halvtimme och jag var redo att däcka runt tio tiden men har sannerligen svårt att sova i fordon så som flygplan och bilar. När vi åkte till Thailand 2 vänner och jag, sov jag enbart två timmar natten innan för att kunna sova mig igenom flygresan på 11 timmar och en 6 timmar framåt i tiden (flög vid tre på eftermiddagen från Köpenhamn och landade vid 7 på morgonen i Bangkok). Tji fick jag! Blev då ingen sömn för Issa inte, utan slutade med 38 timmar i vaket tillstånd innan jag slutligen fick en powernap mitt på dagen på hotellet som vi inte fick tillgång till förän två på eftermiddagen, på pricken över i var det Nyårsafton och vi ville klä upp oss och fira in året i Bangkok! Melatonin har jag testat på på senare tid när vi har rest till Thailand, Bali och Florida, kroppens naturliga sömnmedel kan man säga. Sådant vi utsöndrar när vi börjar bli trötta och det är läggdags. Finns även som kosttillskott i tablettform eller spray men bor man i Sverige så måste man beställa det från någon utländsk sida. I Spanien kan man köpa Melatonin i hälsokostbutiker och apotek. Tar man en viss mängd så kan det hjälpa en att somna och få en djupare sömn, något jag rekommenderar om ni har svårt att somna om kvällarna eller lätt vaknar upp flera gånger under natten. Nu glömde jag min burk i Sverige och därmed inte kunde ta till med det lilla knepet heller.

Några speciella planer för dagen existerar nog inte förutom att åka iväg för lite frukost om ett tag och även försöka få in mina 10.000 dagliga steg trots sömnbristen och så mer jobbelijobbjobb. Lite senare kommer även mitt affirmationsinlägg upp som egentligen slängs upp på tisdagar men som inte fanns på tapeten att hinna med igår. Bättre sent än aldrig hörni!