Kuala Lumpur-Snapshots

Posted: 18 juni, 2018 by bellabrannborn

Från Bali tog vi en avstickare till Malaysia och Kuala Lumpur, innan vi fortsatte vidare till Thailand under sista veckan i Asien. Värt att nämna är att det var billigare för oss att flyga Bali-Kuala Lumpur-Phuket-Bangkok än Bali-Kuala Lumpur-Bangkok. Några flugor i en smäll! Vi fick se ett nytt land och en fantastisk stranddag i Nai Harn, Phuket innan sista dagarna i Bangkok.

Vi anlände sent, delade på en chicken teriyaki från Subway (hey dubbelmoralstanten som prisar att äta lokal mat dit man reser osv), köpte taxikuponger från bottenplan på flygplatsen och checkade in på Impiana KLCC hotel. Noll koll på Kuala Lumpur, ärligt talat visste jag knappt vart Malaysia låg på kartan innan jag anlände (drog en snabb geografi lektion via Google Maps), hittade vi detta hotell på Hotels.com. 4*, centralt beläget och gångavstånd till Petronas tvillingtorn, det enda vi faktiskt hade koll på om denna stad. Helt ok standard men inredningen på rummen hade några år på nacken tror jag, eller gillar dem orange och brun fasligt mycket.

Kan ha nämnt en gång eller så, att jag gillar (läs förälskad i) frukost, gärna hotellbuffé. Har dock ännu inte hittat ett land som gör bättre hotellfrukostar än Sverige, bra jobbat där blågula! Såklart skulle vi ju ha frukostbuffé i Kuala Lumpur! En intressant…upplevelse? Förutom det traditionella utbudet med ägg tillagade på olika vis – bröd och pålägg, yoghurt med flingor, pannkakor, frukter och ett dessertbord med lite torra bitar i konstiga färger – så kunde man äta naanbröd, olika currys och grytor med ris, nudelsoppa och så klart Malaysias nationalrätt Nasi Lemak som är ris kokt i kokosmjölk toppat med het sambalsås och ägg till.

Förutom denna något udda blandning till frulle för en européer, satt vi bland många nationaliteter. Inget jag har några som helst åsikter om alls, tvärtom så tycker jag om att träffa människor från andra kulturer. Men det finns en nationalitet, som jag utav respekt ej tänker nämna, som inte verkar ha samma typ av lektioner om grund-uppförande och bordsskick som övriga nationer. Dessa människor rapar rakt ut, harklar sig för jämnan, och släpper sig gärna ljudligt bland folk utan att lyfta ett ögonbryn. Eller be om ursäkt. När vi anlände till flygplatsen, var vi tvungna att ta hissen ner till taxiföretagen. En enorm hiss, där vi möttes av en man som stod mitt i hissen. Min sambo var gentleman och lät mig gå före in. Efteråt vet jag inte om jag fortfarande kan se den handlingen så gentleman-aktig, för i lagom tajming till att jag var precis framför honom påväg att passera, rapade mannen rakt ut för kung och fosterland och jag rakt in i hans rap-moln. Ibland tror jag ta mig fan att denna lukt är värre än när folk släpper sig. Välkommen till Kuala Lumpur! En chockad Isabelle som inte kunde för sitt liv förstå hur någon 1. kan göra så helt öppet och offentligt och 2. inte be om ursäkt, försökte förtränga vad som nyss hänt och började andas normalt igen efter några minuter. Problemet var, att detta fenomen fortsatte och är alltså vanligt bland människor från denna nationalitet, har vi fått höra av vänner som rest runt mycket. Något vi råkade ut för om igen under frukost och på andra offentliga platser.

Sultan Abdul Samad

Upptäcktsfärd i staden till fots, en liten nätt promenad på cirka en och en halv mil och 20,000 steg totalt. Vi hann med två marknader, bland annat Central Market, där vi gick ifrån med noll fynd, Chinatown, lite sevärdheter som byggnaden Sultan Abdul Samad, Menara tornet och så klart stadslivet i sig. En bra dag för lite sightseeing och promenad då det var mulet tänkte jag, vilket jag cirka fem minuter inpå promenaden, i svart långklänning fick bita i. Förutom en olaglig ryggsvett, hade vi såklart glömt köpa deodorant vid ankomst kvällen innan. Svängde av lite snyggt in på en 7-eleven, köpte något vi hoppades inte var ”whitening” som typ allt är i Asien, och diskret rullade på mitt ute på gatan. Liknande händelse kan ni läsa om här, då i samband med bröllop. En tredje gång och vi kan börja kalla det tradition!

Ett välkänt och rätt exklusivt shoppingcentrum låg nära hotellet, så när vi skulle till Bukit Bintang för sen lunch, strosade vi igenom Pavilion Shopping Centre. Har nog det mesta man kan tänka sig om man är på shoppinghumör och vill gå i butiker istället för marknader.

Lunchen intogs såklart på en foodcourt i Bukit Bintang som heter Lot 10 Hutong Foodcourt. Grym matmarknad, hit måste ni om ni vill äta inhemsk mat! Jag åt grillad anka, och något annat som jag inte är riktigt säker på vad det var. Men slank ner! Finns flera olika matställen, man sitter inomhus och det finns AC. Flera olika typer av maträtter från olika hak att välja mellan, rikliga portioner och vänligt för plånkan.

Efter sen lunch låg vi någon timme vid poolen. Tanken var att vi skulle försöka hinna med lite mer sightseeing på kvällen, men jobb tog upp för mycket tid. Dagen efter hann vi enbart med frukost innan taxin tog oss till flygplatsen mot nästa snabbvisit till- Phuket!