Sista veckan i Asien-recap och Sommarens Planer

Posted: 10 juni, 2018 by bellabrannborn

Lunch på Pomelo Café. Här åt vi frukost i princip varje dag. Ibland lunch.
Lunch spot. Pomelo har en fantastisk inredning, med både pool på området och trädgård så du kan välja att sitta under tak eller under träd.
Acaibowl med jordnötssmör vid sidan om. Sitter helt okej efter en morgon med Muay Thai och runt 30 grader klockan 10 på morgonen…

Efter en självförorsakad olycka med min laptop – spillde ut ett fyllt glas med vatten två minuter innan muntliga examen i spanska började vilket resulterade i en förstörd dator två dagar innan en månad i Asien och underkänd kurs – har jag rent ut sagt varit kass på att skriva inlägg. De få som har kommit under resans gång har skapats via mobil vilket bara det är en konst i sig och as jobbigt, bilduppladdning tog evigheter. Min motivation till att skriva var obefintlig vilket är synd, då jag känner mig som mest kreativ när jag byter miljö och befinner mig på nya platser. Speciellt i Bali, där jag känner mig stressfri, bryr mig betydligt mindre om materiella ting och ytliga aspekter så som utseende, kläder och så vidare. Ett inre lugn som är svårt att beskriva.

En av de sista kvällarna i Bali gick vi till Berawa´s kitchen. En trädgård med runt 10 olika food courts där man beställer och sedan går och sätter sig vart man vill.

Nu är vi tillbaka i Europa, landade på Köpenhamns flygplats i söndags och ska stanna i Sverige fram tills tisdag nästa vecka. Asien känns redan så långt borta, tidsuppfattningen när man reser och rör på sig från plats till plats, speciellt till nya platser, är helt annorlunda från när man är hemma och mitt inne i sin vardagsbubbla. Under tiden känns det som att tiden står still, när man sedan byter plats/land, verkar den förgående platsen flera veckor bort. För mig, var livet i Bali månader bort, när sanningen är att jag flög från Bali till Malaysia för två veckor sedan. Fyra distinta platser i tre olika länder (Bali, Malaysia, Phuket & Bangkok) under loppet av fem dagar och därmed flera nya intryck skapar en viss kortslutning i ens tidsuppfattning.

Så, vad har hänt sedan senaste inlägget? Jag och sambon spenderade en vecka till i Bali innan det var dags att säga Adjö till vårat Happy place för den här gången – vi kommer komma tillbaka igen, utan tvekan – och flög mot Malaysia för två nätter i Kuala Lumpur. Ett nytt land för oss vilket var lite spännande då vi redan upplevt Canggu i Bali, Phuket och Bangkok förut men Malaysia skulle bli en ny upplevelse. Min uppfattning av landet? En stad med häftiga kontraster: skyskrapor, exklusiva shoppingcentrum och de kända tvillingtornen Petronas Tower (världens högsta tvillingtorn) som delar gata med förfallna byggnader och hemlösa. Dessa två dagar bestod av sightseeing, en lätt och nätt promenad på över 20,000 steg, marknader, mat och jobb på hotellrummet.

Från Kuala Lumpur flög vi vidare mot Phuket. Framme vid hotellet i Nai Harn runt sju på kvällen, checkade in och gick direkt ut på jakt efter middagsställe med thaimat. Morgonen därpå tog jag en taxi klockan 07:40 till ett Muay Thai gym i Rawai, Fighters Gym – där jag testade Muay Thai för första gången i December 2016 – för en och en halv timmes privatlektion. Jag är tagen av denna kampsport och en aningens besatt. Känslan att kunna göra saker med ens egen kropp och när man ”mästrar” en viss typ av övning eller rörelse blir som en typ av drog och man söker mer och mer efter denna känsla. Att ta privatklasser i Muay Thai under tiden jag var i Asien har gett mig en helt ny hobby och intresse, samt motivation för att hålla mig i form och utvecklas styrkemässigt då det ger mig mer kraft i mina rörelser inom Muay Thai. För er som kanske inte har hört talas om Muay Thai, så är det en kampsport från Thailand. I Thaiboxing är det mesta tillåtet- spark, box, armbåge och knä. Jag har inget tävlingsintresse då jag gärna håller min näsa obruten och undvika blomkålsöron, men vill fortsätta på en mer seriös nivå. En chans att kunna försvara mig själv om det mot förmodan skulle behövas *peppar peppar ta i trä*.

Den enda heldagen vi hade i Phuket spenderades på stranden i Nai Harn. Nai Harn är den högst rankade stranden i Phuket och ligger i en bukt med vit mjuk sand och klarblått vatten. Vågorna var inte hälften så våldsamma som dem i Bali vilket gör det mycket behagligare att bada här. Skäms över att erkänna men det var första gången under då tre veckor i Asien som jag badade…

Våra 39 timmar i Phuket började lida mot sitt slut när alarmet tjöt klockan fem på morgonen för att ta taxi till flygplatsen och vidare mot Bangkok. Här bodde vi hos våra vänner som jobbar inom ett spanskt företag etablerat i flera delar av världen. Lägenheten låg i en skyskrapa på 20+ våningar – vi bodde på våning 12 –  med dörrvakter som öppnar dörrarna åt en, en reception, gym och ett spa center. Spat var allt jag kunnat drömma om att ha i ett lägenhetskomplex och lite till. Gigantisk infinity pool, flera jacuzzis, ett isbad, en ”regnskogsdusch” med sju olika sorters strålar och det största duschmunstycke jag sett i mitt liv, ångbastu och lounge sängar utplacerat lite här och var med utsikt över staden. Som om det inte var nog att få uppleva det här mitt i Bangkok, blev det åskoväder och blixtrade hej vilt under tiden vi var vid spaavdelningen och fick alltså se hur hela staden lös upp flera gånger om från poolen. Filmkänsla.

Jag har nu besökt Bangkok sex gånger och känner mig lite mätt. Upplevt det mesta inom turistväg, gått i flera shoppingcentrum och på de populära marknaderna. Något jag inte hade upplevt förrän de sista dagarna i Bangkok dock, var en så kallad ”Floating market”. Det är alltså en marknad vid kanaler där man antingen shoppar från små båtar, eller själv åker i en båt och stannar vid marknadsstånd eller andra båtar i kanalen för att shoppa. Det var helt klart en upplevelse, men för mig mer av en turistfälla än genuint och typiskt för Thailand. På kvällen hade vi bord bokat på en Michelin restaurang. Kocken är vad som drar till sig all uppmärksamhet; en kvinna lagar maten utomhus i skidglasögon och som inte låter någon annan än hon själv tillaga rätterna. Väntetiden efter beställning är minst en timme, vi satt nog i ungefär en och en halv innan vi började få in våra maträtter. Då finns det cirka 10 små bord på haket. Det är inte direkt en restaurang, utan en mindre lokal med enkla bord och pallar utställda. Vi beställde in 6 rätter på fyra personer, varav två bestod av den populära krabb-omeletten för restaurangen, och min favorit. Kvällen slutade väl inte riktigt där, men vad vi gjorde sedan berättar jag i ett senare inlägg ;).

IMG_9858IMG_9867IMG_9877

Vår månad i Asien led mot sitt slut, vår chaufför hämtade upp oss runt 06:15 och vi tog farväl av Bangkok. En super resa, saknar redan Asien, mest Bali.

På svensk mark och en lagom händelserik vecka. I tisdags åkte jag, min syster och hennes sambo till Göteborg för att gå på Foo Fighters konsert i Ullevi. Bandet levererade i vanlig ordning, inga brutna ben denna gången dock. Jag och sambo har försökt komma tillbaka i rutin med jobb och träning. Vädret har ännu inte svikit och istället gjort det enkelt att komma tillbaka. Oron nu är att sommaren har kommit på tok för tidigt till Sverige och kommer vända helt vid Midsommar… Idag vankas det dop för mitt ena syskonbarn Lias som nu är nästan fem månader.

Sommarens planer då? I Marbella stannar jag fram tills Midsommarafton, flyger till Köpenhamn och möter upp vänner för en helg där och största höjdpunkten denna sommaren, kanske till och med detta året? On The Run 2, Jay-Z och Beyoncé’s världesturné som kickade igång i Cardiff igår. Som jag har sett fram emot den här turnén, långt innan den offentligt fanns på kartan. Äntligen kommer jag att få uppleva två av mina absolut största idoler inom musikbranschen på samma scen, live. Fortfarande ofattbart.

Efter Köpenhamn, åker jag till Småland för fyra veckor i Sverige. Tillbaka till Marbella den 24e Juli tillsammans med min systerdotter och hund för resten av sommaren, förutom vecka 32 då en resa till Italien är inbokad med Petra med fokus på det vi gör bäst tillsammans- mat och vin. En resa helt i min smak.